Mr. Zairezal's Family


~NAK BUAT SIDE INCOME, KLIK BANNER NI~

15 January 2009

WANITA HEBAT!!!

Program Motivasi Wanita & Kepenggunaan
Tarikh : 14 Jan 2009
Tempat : Lem. Kemajuan Perempuan Islam M'sia (LKPIM)
Semalam aku hampir terlupa yg aku kena pergi menghadiri program di atas. Tgh dok kalut2 prepare segala mcm dokumen utk Bos masuk mesyuarat, tetiba org dok jerit nama aku. "Ada, ko nak pegi xnak dgr ceramah?" Aiyakkk..den terlupo la doll!!!Aku pong menjawab "Nak2....tunggu sat." So, aku pong rushing lah berkejor bg itu ini kat Bos aku nak masuk miting kan. Jam dekat 8 lebih aku pong turun ke bawah. Bus JKNP setia menanti...Heheheh...Oklah, aku bkn nak citer pasal kekalutan dan kelupaan aku semalam. Apa yg aku nak citer kat sini ialah intipati program tersebut.
12 TIPS untuk menjadi wanita hebat :
1) Nur keimanan di wajah :
- Tunaikan perintah Allah dan tinggalkan laranganNya
2) Akhlak yang terpuji
3) Ilmu pengetahun utk menjadi yg bijaksana
4) Senyuman manis - Senyumlah wahai cik mek molek...
5) Berhias & berdandan utk suami..ahakss (biasa dok umah comot jer kan..kui3)
6) Meluangkan masa utk merawat diri - spa, medical check-up etc.
7) Hati yg dipenuhi dgn sifat terpuji - bukan busuk hatiii...
8) Penampilan mengikut syariat
9) Segera meminta maaf dan bersedia utk memaafkan
10) BERSABAR menempuh dugaan hidup.
11) Sentiasa menderma utk kebajikan
12) Bersifat penyayang kpd anak2 dan insan tersayang
Doa2 yg boleh diamalkan untuk :
1) Menyemai kasih sayang ke akhir hayat : Surah Al-Imran, Ayat 31 (sebut nama pehtu hembus dlm air tau)
2) Lembutkan hati (sesuai utk sesiapa jua yg cpt panas baran dan keras hati) : Surah As-Syura, Ayat 19 ( tiup kat air) & Surah Al-Ashri, Ayat 21 ( utk anak, tiup kat ubun2..utk suami/isteri kat tengkuk)
3) Jodoh: Surah Yusuf, ayat 4 (basuh muka & selawat)
Hehehe..itu jerlah yg dpt dikongsi bersama kot. Agak panjang huraiannyaa. So, aku bg isi2 penting jerlah ek? Korang nak tahu x siapa penceramah dia?Ustazah Siti Nor Bahyah & suami terchinta. Wow...mmg best ar depa ni bg ceramah. Aku 1st time g dengor ceramah mereka secara life. Mmg BEST!!! Kejap jer rasa masa 2 jam tu....X puassssss...Well done to Pej. KPD&HEP Pahang atas anjuran program yg begitu bermanfaat ini. Len kali wat lg ek?

13 January 2009

Rasa RINDU...

Ku merindu,
Merindu cinta yang tulus dari hatimu
Selalu ku impikan hidup bersamamu
Ku kan selalu menanti balasan cintamu

Ku berjanji,
Berjanji mencintaimu sepenuh jiwaku
Ku tak akan mendustakan cinta kekasihku
Agar kau dapat menerima cintaku

Ku selalu, merindu cintamu
Yang selalu ada di jiwaku

# Aku tahu kau pun cinta
Tapi malu tuk berkata
Usah kau ragui cintaku
Ku tetap merindu

Aku tahu kau pun cinta
Tapi malu tuk berkata
Ku tunggu jawapan cintamu
Ku tetap merindu

Di saat ini hatiku rindu belaian cinta darimu
Ku harap kau merestui cinta dariku
Yang selalu setia menunggu dirimu...

P/s : hehehe...cam terbuai2 jer bila dgr lagu nih..Ahaksss....laghooo!!! :P

12 January 2009

New Chapter Begin....

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

# Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita ‘kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu



- Wajah2 kegirangan.. -

Vavava...lirik lagu kat atas mmg x boleh blah...Mueheheheh...Jgn jeles ek? Tepat jam 12.00am 10-01-09 aku dikejutkan dgn nyanyian lagu tersebut. Hehehe..aku dah tido time tu. Cik Abg Chomel keluar katanya p jumpa kwn. So, aku apa lg..sesambil dodoikan anak dara ku tu, aku pong terlelap samalah...Kui3...Hah, sambung blk citer td. Dlm sayup2 kedengaran lagu tu (corus jerlah tp), aku mamai2 mungkin tgh bermimpi agaknya. Tgh2 laloq tuh tetiba rasa ader org kiss pipi sambil wish "Hepi Birthday Sayang..." Wakkkkkkkkkkkkkk......(Oopsss...utk 18 thn ke-atas jer tau? :- P Hahahaha...) Aduh, tgh2 sodap tido aku pong cuba membuka mata. Hehehe...t'kejut den tgk muka penuh Cik Abg Chomel di depan ku. Pastu aku cuba menjelaskan lg pandangan dan terlihat satu bungkusan kecik. Huh, apa lg...terus beso bijik mata aku nih...Hehehehe...Erm, Cik Abg Chomel pon suruhla aku bukak present tu. Ermmmmmmm....dlm bungkusan tu ader plak lg something yg b'bentuk love..Wowwwwwwwwwww......Thank you so much Sayang atas hadiah yg sgt berharga itu. Tahun dpn kasik yg lg beso ek? Hihihihi....

Hari yg penuh kegumbiraan bg ku diteruskan lg. Pd sebelah siangnya pulak Cik Abg Chomel menyelebrate (betol x perkataan manglish aku nih?Haha..) besday aku di Big Apple Donnut Cafe. Nyum2..Yummy..lazat sungguh. No cake no tiup2 lilin. Juz enjoy da very cute & delicious donnut. Anak dara tu pon cam best jer dia mamam donnut tu. Hehehe, ntahlah..susah nak gambarkan mcm mana perasaan ku ketika itu. Yg pasti aku hepi sgtttt2...Sambutan hari lahirku yg penuh dgn bunga2 cinta. Cewahhhh......Kpd suamiku yg terchinta, Thanx for everything...Saya terlalu menghargainya. Thanx too coz make my life full of happipness...Erm, tima kasih jugak kpd Jab. Kesihtan Negeri Phg. atas pemberian kad & gift. Tak lupa juga kpd kwn2 yg wish selamat utk aku (termasuk rakan2 blogger). Korang mmg besttt!!! U know who u are!!! Terima kasih yg x terhingga yer....i lap u allll....muaaccchhhsss.

Oklah, sekali lg aku nak nyatakan harapan ku di umo baru ini, semoga kehidupan aku sekeluarga sentiasa dirahmati Allah. Mohon kpd Yang Maha Esa agar dipanjangkan umo, murahkan rezeki ku selalu dan menjadikan ku seorg isteri & ibu yg solehah. Amin....

P/s : Thanx to Kak Sue coz wat special entry to me. Thanx kak atas kad besday tuh...Really2 appreciate it!

09 January 2009

Menjelang Ulangtahun Kelahiranku....

- Yo, it's ME!!! -

Salam penuh keikhlasan dariku untuk semua. Erm, tanggal 10-01-2009 esok genaplah usia ku yg ke-26 tahun. Fuh, begitu cepat masa berlalu. Aku rasa cam baru semalam jer abis SPM. Hahahaha...Serious dah terasa tua aku nih. Sedar x sedar aku dah bergelar ibu kpd seorang anak. Huhu....Perangai pon cam bebudak lg rasanya. Tp. itulah lumrah alam kan. Setiap manusia yg tercipta pasti akan membesar mengikut peredaran waktu kan? Alhamdulillah, berjuta kesyukuran ku panjatkan ke hadrat Ilahi atas kesempatan yg diberikan-Nya utk aku terus menghirup udara dan meneruskan kehidupan sbg hamba-Nya. Menjelang usia 26 nih, banyak lg impian dan cita2 aku yg belum terlaksana. Yerlah, kita hanya mampu merancang, tetapi segalanya ditentukan oleh Allah S.W.T....Oklah, aku malas nak membebel panjang kat sini cuma nak ucapkan "SELAMAT HARI LAHIR KE-26" untuk diri sendiri esok...Semoga segala impian hidup aku akan tercapai & kehidupan aku dan keluarga sentiasa berada dalam limpahan rahmat-Nya....Amin...

#I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I have a dream, a fantasy
To help me through reality
And my destination makes it worth the while
Pushing through the darkness still another mile
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I'll cross the stream - I have a dream
I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I'll cross the stream - I have a dream

P/s : Esok kan cotiii...xleh nak wat special entry to myself. So, hari ni jerlah intro..huhu

08 January 2009

Kesengsaraan Itu....

Air mata
x pernah kering mengalir
mengharapkan ketenangan dan keamanan...
Air mata
x pernah berhenti gugur
mengharapkan erti dan simpati...
Air Mata
x pernah putus menitis
mengharapkan penderitaan ini berakhir
Air mata
x pernah jemu membasahi
mengharapkan Allah sentiasa menglindungi...

Huhu...marilah kita bersama2 berdoa & bersembahyang hajat memohon kpd Allah supaya saudara2 Islam kita di bumi Palestine tabah dan tidak gentar menghadapi serangan Israel laknat itu....Aku x sanggup nak tgk berita dan baca paper sekarang ni....X sangguppppp !!!
P/s : Million thanx to Mama Zara atas 'hadiah' header yg begitu cantek itu...Erm, len kali leh buat lg ek? :-P

06 January 2009

Apa Cerita Tahun Baru?

- Kuala Lumpur -

*** 01.01.2009: Kami menyambut tahun baru dgn aktiviti berpicnic di Pantai Sepat, Kuantan. Buat BBQ ngan kengkawan Cik Abg Chomel (gambo x sempat nak snap..sedap sgt mkn..kui3). Nur Ayrissa apa lg, pantang nampak air..shelok sgt Ayrissa nih main air...Heheheh...suka benor dia dgn ngan air laut tu. Sampai ayah dia angkat naik pon dia merengek xnakkkk....Huhu, kalo korang tgk dia live, dah golap anak daraku itu..dah la mmg sedia ada gelap kan....Jd Negal anak aku nnt sbb suka berjemur...Huhu...
*** 02.01.2009: Erm..indahnya ibu kota Kuala Lumpur. Hehehe..entah ader apa yg acap kali menggamit aku ke mari. Biarpun perjalanan menaiki bus mengambil masa lebih kurang 3 jam setengah, sanggup ku harungi jua...Hahaha...Haaa, korang nak tahu, kitaorg 3 beranak gemble jer naik bus ke KL kali ni. Bukan apa, disamping dpt menjimatkan kos, kitaog nak ajar anak dara kitaorg tu naik bus. Bior dia tahu suasana dlm bus camner..Sebenonya aku & Cik Abg Chomel sgt2 riso korang tau x sbb kitaog sebenonya telah mengambil risiko. Risiko Nur Ayrissa mengamok dlm bus atau membuas...Huhu, yerlah kan kalo kita naik kete sndirik, leh la benti banyak kali kat R&R...so, baby x boring sgt kan..Ni naik bus, benti sekali jer rehat..Tp Alhamdulillah...percubaan pertama kami berjaya. Nur Ayrissa sgt bagus menaiki bus. Bermain aum cak ngan kakak kat belakang seat kami tu, pastu dok ngadap ke tingkap luar jer tgk permandangan, dok main langsir bus, dan kejap lari ke riba ayah dia, kejap ke mama dia...Aduh, nak membuas gak tu...Mulut xyah cakap la bising sekali. Tp bila dah laloq a.k.a mabuk darat, dia pon lentok la nak tidoooo....Hehehehe...Good girl anak mama, len kali mama bawak jln2 naik bus lagi ek?
*** Antara tempat2 yg kami lawati dan terjahi ialah Sogo, Jln. TAR, Masjid India (area sini aku dok shopping tudung, hand bag murah2 & kain pasang + belon sponge bob Nur Ayrissa...Ekekekek) Abis duit bonus aku bln nih weh...Uwwwaaa :(( Selain tu, kami jugak bwk Nur Ayrissa ke Dataran Merdeka & Tugu Negara. Huh, Nur Ayrissa bukan main seronok dia menengok bendera. FYI, Nur Ayrissa sgt alert dgn bendera terutama bendera tanah air ku tercinta iaitu M'sia. Dan secara automatik bila dia nampak bendera dia akan tegur (dlm bahasa dia laa..) dan terus mengangkat sebelah tgn cam kita nak laung merdeka tu..Fuh, bersemangat patriotik sungguh anak dara ku itu. Dan dia paham kalo kita sebut jer merdeka, dia akan terus angkat tgn. So, sepanjang bergambo di Dataran ke Tugu Negara ke byk gaklah tersnap gambo dia tgh angkat tgn...Bagus bagus bagus...kecik2 dah pandai hargai kemerdekaan...Hehehehe...

- Putrajaya -

Putrajaya, di sinilah kembara rindu bermula. Dan di sini jua lah telah menggamit segala memori yg bersarang diingatan ku ini. Huhu..Putrajaya ku jejaki sekali lagi di tahun baru 2009. Kali ni ibu mertuaku lak nak g berjalan mkn angin ke sini (ibu mertuaku tiba awl lg dr kitaorg di KL). Erm...bukannya x penah dtg, tp saja nak mencari ketenangan sambil menikmati permandangan yg begitu indah di sini. Putrajaya begitu dekat di hati ini..Setiap kali kaki melangkah ke sini, hati ini pasti tersentuh. Entahlah, susah nak digambarkan dgn kata2. Hanya Tuhan yang tahu...Huhu...apa2 pon, aku x pernah jemu utk ke sini lg. InsyaAllah, panjang umur kita jumpa lg yer Putrajaya... :- P ENJOYYYY!!!!

- Nur Ayrissa Zairezal -

Hari ni, 06.01.09 Nur Ayrissa ku mencecah usia 11 bulan. Nur Ayrissa semakin hampir ke angka '1'...Ermm, x sabo aku nak tunggu Nur Ayrissa beso..Nur Ayrissa pandai berjln...pandai berckp dll...Di usia ini, gigi dah tumbuh 3 btg. Nur Ayrissa juga semakin memahami apa yg kita katakan. Semakin alert dgn arahan dan percakapan kita dgn dia. Dia juga dah mula menunjukkan aksi memanjat...cuma nak berdiri tu belom lagi.. Xper syg, slow2 yer...step by step...Mama sentiasa menyokong Nur Ayrissa walau apa pon yg terjadi. Bulan depan kita celebrate besday Nur Ayrissa sama2 yer...InsyaAllah...Lastly, Hepi 11 months old to Nur Ayrissa !!! Muaaccchhhsss...

P/s : Disamping kita bergembira bersama insan tersyg di bumi bertuah M'sia ini, jgn sesekali kita lupakan penderitaan dan kesengsaraan sahabat2 seagama kita di Tebing Barat. Marilah kita sama2 berdoa menyeru kepada Allah supaya selamatkanlah umat Islam di bumi Palestine dari keganasan dan kekejaman Israel durjana itu. Allahuakbar.....!!!

05 January 2009

AZAM 2009...

Erm....biasalah, setiap kali menjelang thn baru, kita x abis2 menyimpan azam kan? Azam tu, azam ni...hehehe..dan ader gak azam thn lps yg lom langsaikan pon lg. Huhu....biasalah tu kan. Sbg manusia biasa, kita hanya mampu merancang, tetapi Allah yg tentukan semua tu. Apa yg penting, pasangkan segala azam dan niat tu utk kita perbaiki lg diri dan kehidupan kita ke arah yg lebih baik. Dan sempena menyambut tahun baru 2009 ini, aku pong xnak lepaskan peluang utk berazam. Cewahhh....dan antara azam2 aku utk thn ni ialah :
# Ingin menjd isteri, ibu & anak yg lebih solehah.
# Nak mengecapi hidup yg lebih selesa.
# Nak dtg kojer awal..hehehhe..sbb 2008 selalu merah..huhu
# Nak tuko kete..x kesah la 2nd hand ke 1st hand ke...yg penting beso sket & selesa.
# Nak lebih gigih cari 'duit lebih'...
# Nak jd lebih berdisplin dan RAJIN dlm segala hal...huhu
# Nak lebih berjimat..(huhu..payah nih)
# Nak tuko hp baru kalo leh yg ader 3G gak...hehehhe(camno nak berjimat nih :P)
# Nak create bed room utk Nur Ayrissa...dah beso nak biasakan dia tido sendiri...
# Nak kecikkan lg badan nih..tp xnak smpei kerempeng-peng...heheheh
# Erm....dan lain2 yg dirasakan perlu utk kebaikan aku, suami, anak dan keluarga...(byk sgt nak listkan kat sini...huhu)