Mr. Zairezal's Family


~NAK BUAT SIDE INCOME, KLIK BANNER NI~

06 April 2011

Bila budak 3 tahun bercerita tentang tsunami.......



Kejadian tsunami yg telah melanda Jepun baru2 ini turut memberi sedikit pengetahuan kepada anak sulungku, Ayrissa. Mungkin dia dapat tahu pasal tsunami tu daripada wan dia. Mungkin masa tgk berita ke, iklan ke, mak aku a.k.a wan Ayrissa ckp "Kakak, tgk tu tsunami kat Jepun...teruknyaaaa! Habis rumah, kereta, lori rosak.......kesiannn ramai org mati!" Huhu..gitu kot dialog wan Ayrissa.

Mula2 mmg aku langsung x terpikir yg Ayrissa tahu pasal tsunami2 ni. Hinggalah di suatu kejadian semasa kenduri kawen di Rawang tempoh hari. Aku sambil kendong adik berjalan menuju ke kereta dgn Ayrissa sbb Ayrissa dah merengek2 ngantok nak nennen! Utk meredakan keboringan & kerengekan Ayrissa, sambil jalan dan lepak dlm kereta aku pon pujuk2 la dia.

Mama : Kakak, lps ni kita nak g KL. Kakak nak ikut x?
Ayrissa : Nak g KL ke mama? Kakak nak ikut. Ade KL-chi chi kan mama kat KL?"


(Tetiba dia cam excited. Hilang kejap rengek2 & ngada2 dia td)

Mama : A'ah ade KLCC. Tp kakak x mo lah nanges2. Kakak kan gud girl. Gud girl kena dgr ckp mama..!
Ayrissa : Kakak takutlah pegi KL-chi chi..apa tu nnt ade tschunami, apa tu kakak takut, kakak x mo mati!


(Aku terkujat + terkedu seketika m'dgr jawapan dia. Tp aku buat2 jerlah layan apa yg dia ckp tu. Ooo lg 1, Ayrissa kalo bercerita suka ckp apa tu, apa tu....huhu!)

Mama : Eh, kakak tahu ke tsunami tu? Tsunami tu kat Jepun bkn kat sini.
Ayrissa : Haaaa...kat Jepun, car pecah, apa tu umah pecah, apa tu lori pecah...Kakak takutlah mama tschunami! Ombak becarr cangattt kan mama kan?


(Hehehe...nak tergelak pon ado aku dgr dia berceloteh)

Mama : A'ah..ombak besar. Sbb tu x boleh pegi pantai. (Ayrissa sgt suka pegi pantai)
Ayrissa : Kakak xmo pegi pantai mama. Kakak takut....


Haaaaaa...gitulah lebih kurang kesahnya. Budak2 pon paham ek bencana alam yg melanda!

Ya Allah, lindungilah bumi M'sia ini daripada segala malapetaka dan bencana buruk. Amin.....



11 comments:

en_me said...

ngeri kanns.. uhuhu

ummiaqeef said...

pandainye...bila la aqeef nak petah bercakap cam ayriss..

syariza09 said...

suka borak ngan budak2 ni sbb dorang cpt ingat ngan apa yg kita ckpkan.

Tambah2 pula bila nk citer tu siap ngan muka & pelat dorang buat kita tergelak je

suri solehah said...

salam..hehe..budak sekarang advance..tak macam dulu dah kan

Ada Dalina said...

en_me, a'ah ngeri

ummiaqeef, slalunya org kata bdk lelaki cpt kaki, lmbt mulut....mana2 je..yg pnting boleh b'ckp! ;)

syariza09, a'a...lawak nak gelak tp control! Ngeee...

suri soleheh, a'a..tuh yg bhaye tu...

maktio zawawi said...

Mana dia tau pasal sunami tu kak ada? dr wan dia ke?

Ada Dalina said...

mak tie, a'a..dr wan diaa...

masviona said...

hehehe so cute....so faravin xtau lg psl tsunami nih...hiksss

Ada Dalina said...

MV, dia pon sbb wan dia yg ceritakan agaknya. kalo hrp mama, haremmm...heheh! :D

Diana Din said...

pandainya kakak... ikut mama ke, ikut ayah ni? hehe

Ada Dalina said...

diey, ikut mama arrr sapo gak lagiii...muahahhaha!