Mr. Zairezal's Family


~NAK BUAT SIDE INCOME, KLIK BANNER NI~

28 November 2008

TAZKIRAH JUMAAT : AZAN & KEMATIAN

SEKADAR PERINGATAN KITA BERSAMA :
Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' . Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan Banyak fadhilatnya

Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah..." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbala'lamin.."

7 comments:

Nurmala said...

sekarang ramai yg bercakap time azan..termasuk la kita kadang2 tu..aish...apa nak jadi~~

masviona said...

ermm...tula skrang nih sume mcm dah tak heran dah ngan azan...still sembang2 lagi kan.

Dulu masa kecik² kat kg dulu...kita dah diajar kan bila time azan cikgu pun akan benti mengajar sume diam jer..bila dah abis azan siap baca doa lagi....ooohhh...skrang kemana entah perginya budya itu kan?

*ayu* said...

ayu setuju... banyak yg leka masa azan..
astaghfirullah..

thnks for the reminder babe!
muahs!

ad3ck said...

terima kasih kerana berkongsi.

lily lotus said...

Aminn...;)

Khas Lysha said...

time kasih sbb bagi peringatan nie.. biasalah manusia selalu leka.. insafnyer..

Ada Ayrissa said...

huhu...sama2 lah kita ingat-mengingati antara 1 sama lain...