Mr. Zairezal's Family


~NAK BUAT SIDE INCOME, KLIK BANNER NI~

10 December 2008

DERHAKA KEPADA ALAM???

Benarkah, kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa disebabkan oleh kerakusan manusia dalam mengejar pembangunan dan kemewahan? Benarkah juga, kejadian tersebut berpunca dr sikap tamak segelintir manusia yg lebih mementingkan keuntungan berbanding keselamatan sesetengah pihak? Cuba kita perhatikan, byk kali perkara sebegini berlaku tp, tidak sedikit pon ia menjd pengajaran kpd mereka terutama pemaju hartanah, PBT yg meluluskan projek dan pihak bertanggungjawab yg lain. Sedarkah kita, dek kerana angkara mereka byk nyawa melayang dan terancam? Sebagai makhluk Tuhan, menjd tanggungjawab kita dalam memulihara alam sekitar. Bukankah setiap ciptaan Allah itu saling memerlukan antara satu sama lain? Saling bergantung untuk terus hidup di atas bumi bertuah ini? Aku jarang sekali memperkatakan soal isu semasa di sini. Sebab, kat paper hari2 korang boleh baca kan? Tp utk kes seperti ini aku rasa terpanggil utk meluahkan apa yg aku rasa. Utk mengutarakan setiap pendapat dan pandangan aku. Tp, siapalah aku....Hanya insan kerdil yg menumpang teduh bg meneruskan sisa2 kehidupan....

Kepada para penduduk di atas puncak mewah sana, sedarlah yg sebenarnya alam sedang marah dan murka kpd kalian. Kalian juga tidak patut menyalahkan pihak pemaju dan PBT semata2 kerana sikap kalian sendirilah yg mengundang kpd bencana ini. Siapa suruh korang g beli umah kat atas puncak sana kannnn? Korang sebenarnya yg membuatkan pemaju utk terus membuat projek hartanah di atas sana. Kalo xder permintaan yg tinggi dan sambutan yg m'galakkan, xkan la diorg (pemaju) terus buat projek juta2 tu kan...? Huh, entahlaaa....tepuk dada tanya selera. Setiap kejadian itu pasti ader hikmah disebaliknya. Sepatutnya kita harus bersyukur atas rezeki yg Allah bg. Nih, org bg mkanan buang, duduk menumpang kat surau/sekolah xnak..Pastu bleh maki2 org lg sbb x tolong la apa laa... Kalo org x tolong, korang dan mati kering kat atas sana tau. Nihla Melayu, mudah lupa diri. Bila kaya sket berlagak. Kalo cina india tuh lain cerita laa....Yerlah, korang boleh la buat mcm2 kan sbb korang berduit, berharta...Rumah ranap pon leh lepak hotel lg. Duit dlm bank ratus2 ribu....Kaya raya pon org bleh buat tabung sumbangan lg....Apa kejadahhhh, baik buat tabung sumbangan utk org2 miskin. Kat M'sia nih berapa ramai lg yg x cukup mkn, pakai...Kat luar negara x yah ckp laaaa...

Huhu....api kemarahan aku semakin memuncak walau pd masa yg sama aku turut simpati atas nasib yg menimpa korang. Sebelom ia terus membara, better aku berhenti kat sini jerlahhh. Semoga segala apa yg terjadi menjd pengajaran dan mengundang rasa keinsafan terhadap kita semua. Allah Maha Mengetahui & Allah jua berhak membuat apa saja atas bumi milik-NYA ini...Ya Allah, kami memohon taufiq & hidayah-MU dan lindungilah kami semua dari sebarang malapetaka dan bencana. Aminnn Ya rabbal Allamin....



P/s : Umah bosar2 juta2, surau adalah sekangkang kera jer saiznya. Peringatan la tu woiiii....

9 comments:

Nurmala said...

ye la kak..
kita pon rasa cam tu..
sbb masa sekolah dulu, ustazah pernah cakap, apa pun bencana yg berlaku kat muka bumi ni, adalah disebabkan oleh kita juga..

Ada Ayrissa said...

betol betol betol.....

sue said...

Pe yg ditulis tu sue setuju..memang betul pun..kiat sebagai manusia ni kadang2 terlalu taksub nak buat sesuatu tu..tanpa memikirkan bencana yg bakal berlaku...

lily lotus said...

;)..semoga jadi iktibar utk kita sume..

Ada Ayrissa said...

setiap perbuatan ader balasannya....kalo baik, baik lah balasannya..kalo buruk, buruklahhh...

*ayu* said...

mmg betul!
setiap ayat tu ayu sokong 100%!
huh!

Ada Ayrissa said...

huhu....kan ayu kan?
settt...giv me 5 :P

^arween^ said...

wah setuju sangat
bila dh jadi bencana mcm gini
nak salahkan pihak lain
tp tidak sedar
kebodohan adalah dr mereka sendiri
yg g beli kenapa
hmmm pelik

Ada Ayrissa said...

yeszaaa arween...
stp apa yg berlaku berpunca dr diri sndiri jugak...