Mr. Zairezal's Family


~NAK BUAT SIDE INCOME, KLIK BANNER NI~

18 December 2008

SEEK SOLUTION, NOT EXCUSES !!!

Dengan lafaz Bismillah, salam ku hulur sebagai tanda ucapan sejahtera untuk pengunjung blog aku yg x seberapa ini. Mmm, lg beberapa hari lg kita kena ucapkan 'bye2' kepada tahun 2008 kan? Walau tahun beralih tahun, urusan kerja dan tanggungjawab kita tetap sama dan adakalanya semakin berat untuk dipikul. Dan diri kita juga terus seperti ini. Dengan keadaan ekonomi sekarang yg memerlukan kita hemah berbelanja sedikit sebanyak memberi tekanan kpd kita. Urusan kerja di rumah atau dipejabat tidak pernah surut. Kalo dpt rehat atau bercuti pon, masih ader lg kerja2 yg kita tangguhkan dahulu. Kerja banyak, tp gaji yg kita dpt byk tu je kan? Tp, kita xleh mengeluh...anggap jer semua urusan kerja sebagai satu ibadah. Dan sebagai hamba-NYA kita patut bersyukur atas rezeki yg diberikan-NYA.
Tp sebagai manusia biasa yg x pernah puas atas apa yg ader, kita seringkali berangan nak memiliki segala apa yg ader dlm dunia ni. Tipulah kalo kita nampak org pakai kete beso x terlintas sedikit pon rasa cemburu di hati kita...setuju? Dan tipulah kalo kita tgk org tu duduk umah beso x terlintas pon di hati kita "bestnya kalo aku duduk kat umah sebeso itu"...setuju? Dan tipulah kalo kita tgk org shopping brg2 berjenama x terlintas pon kat fikiran kita "syiokkk gilerrr kalo aku jd org tu"....setuju? Dan tipulah kalo org pergi melancong oversea x terlintas pon kat hati kita "bila lah aku nak poiiii"...setuju? Dan tipulah kalo kita x dapat penuhi kehendak org2 tersyg kita x terlintas pon kat hati kita rasa sedih dah terkilan...setuju? Dan akhir sekali tipulah kalo kita tgk org muda2 lg dah dpt g Mekah menunaikan haji x terlintas pon kat hati kita "bertuahnya dia, dapat ke aku pergi?".... setuju?
Huh, kita hanya mampu mengeluh. Dan kita juga suka sgt mengata org itu ini begitu begini..."Yerlah..budak tu xperlah, anak Dato' anak Tan Sri, kerabat raja bla bla bla blaaaa....." kan? Tetapi sedar x kita yg jauh disudut hati, kita sebenarnya terlalu cemburu dgn kesenangan yg mereka miliki? Sampai bila kita perlu bermimpi dan terus hanyut dlm angan2 kosong ciptaan sendiri? Dan sampai bila kita harus biarkan segala mimpi itu umpama mimpi dlm mimpi? Huhu...apa aku mengarut nihh?Hahahahha....Tp itulah jerlah korang. Aku cuma meluahkan apa yg aku rasa. Tiada jln mudah utk kita menggapai bintang. Dan tiada jln mudah utk kita membuatkan mimpi menjd realiti !!! Sebesar manapun peluang yg diberi, kalo kita masih terus mencari alasan, beradalah kita ditakuk lama....Beradalah kita dlm kadaan kita sekarang untuk selama-lamanya...Percayalah, TIADA JALAN PINTAS UNTUK KITA BERJAYA!!! DAN TIADA MAJU TANPA SEBARANG USAHA !!! Wassalam...

3 comments:

Siong Berantai said...

salam kenal! =)

singgah2 blog ek? Thanks!

Diana Din said...

Sbb tu la aku join ko nyer kutu pintar...huhuu

Ada Ayrissa said...

Siong Berantai : salam kenal..xchange link yaa..

Diana Din : TQ2..chaiyok...